غذای مرغ عشق در زمستان چیست؟

غذای مرغ عشق در زمستان چیست؟
غذای مرغ عشق در زمستان چیست؟ لارو، اسفناج، سیب زمینی پخته شده، تخم شاهدانه و گشنیز، دانه نیجر، بادام زمینی، پرتقال و ... جزو غذاهای مرغ عشق در فصل سرما هستند.

مرغ عشق ها پرندگانی باهوش و مهربان هستند. نگهداری از آنها برای افراد مبتدی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد و بهتر است به صورت جفت نگهداری شوند. از آنجایی که در فصل زمستان هوا سرد است، مرغ عشق ها به غذای مقوی و مفید در این دوره نیاز دارند تا تامین کننده سیستم ایمنی بدن آنها باشد و همچنین از ایجاد بیماری همچون سرماخوردگی جلوگیری کند.

لیست غذای مرغ عشق در فصل سرما (پاییز و زمستان)

غذای مرغ عشق در پاییز

در اینجا به معرفی یک لیست کامل از غذای مرغ عشق در زمستان برای تمام نژادهای آنها ارائه داده ایم و در ادامه به توضیح خواص هر کدام از آنها خواهیم پرداخت:

دانه ها

دانه ها برای مرغ عشق در زمستان

دانه ها یکی از انواع غذای مرغ عشق هستند که چربی بالایی دارند و به همین دلیل مصرف آنها در فصل زمستان توصیه می شود اما تعادل هم باید رعایت شود. از جمله دانه های مفید و مقوی در این فصل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانه کتان

دانه کتان سرشار از مواد مغذی است که تامین کننده انرژی مرغ عشق می باشد و همچنین حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی مناسبی است که در فصل زمستان، سیستم ایمنی او را تقویت می کند.

دانه نیجر

دانه نیجر یا کتان سیاه، طبع گرمی دارد، به همین دلیل کاملا مناسب فصل سرما است و حتی در دوران جفت گیری هم به عنوان غذای تقویتی مرغ عشق محسوب می شود. چربی، پروتئین و قند بالایی دارد و جدول زیر درصد مواد معدنی موجود در دانه نیجر را نمایش می دهد:

روغن یا چربی

30 الی 40 درصد

پروتئین

10 الی 25 درصد

قند

12 الی 18 درصد

فیبر

10 الی 20 درصد

آّب

10 الی 11 درصد

دانه (تخمه) آفتابگردان

اغلب پرندگان زینتی به خصوص طوطی سانان (عروس هلندی، طوطی برزیلی، طوطی ملنگو و ...) و مرغ عشق ها، عاشق دانه آفتابگردان هستند البته میزان مصرف آن باید کنترل شود. ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی که در این دانه وجود دارند شامل ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، C، E، کلسیم، پروتئین، چربی، فسفر، پتاسیم و ... می باشند.

در فصل های پاییز و زمستان، افزودن دانه آفتابگردان به رژیم غذایی مرغ عشق بسیار توصیه می شود و طبع گرم آن از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند.

دانه کافشه خندان (گلرنگ)

دانه گلرنگ جزو دانه های تقویتی است که می توان در فصل سرما به عنوان یک وعده غذایی مقوی در برنامه غذایی مرغ عشق در زمستان قرار داد. ویتامین A، E و پروتئین های موجود در آن منجر به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و سرما خوردگی می شود. موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که مصرف زیاد دانه گلرنگ، اضافه وزن به همراه می آورد و در نتیجه بهتر است زیر نظر یک دامپزشک مصرف شود.

ذرت خام (بلال)

ذرت همانند گندم و جو جزو دانه ها محسوب می شود و سرشار از فیبر و بسیاری از مواد معدنی، ویتامنین ها و آنتی اکسیدان ها است. مصرف آن برای مرغ عشق در سرمای زمستان می تواند نیازهای اساسی او در این فصل را تامین کند.

تخم منداب

تخم منداب طبع گرم و خشک دارد و در فصل زمستان از ابتلا به سرماخوردگی در مرغ عشق ها جلوگیری می کند زیرا حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، منیزیم، کلسیم و ویتامین A می باشد.

تخم گشنیز

تخم گشنیز خاصیت ضد انگلی دارد و همچنین اشتها آور نیز می باشد. از آنجایی که مرغ عشق در این فصل باید میزان غذای بیشتری مصرف کند، مصرف تخم گشنیز در کنار سایر مواد غذایی مصرفی توصیه می شود.

تخم شاهدانه

تخم شاهدانه طبع گرمی دارد و بسیار مقوی می باشد به طوری که حتی بهتر است در زمان جفت گیری به عنوان غذای تقویتی مرغ عشق مورد استفاده قرار گیرد.

آجیل ها

آجیل ها برای مرغ عشق در فصل سرما

غذای مورد علاقه دیگر مرغ عشق، انواع آجیل ها هستند و گزینه خوبی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی آنها در فصل زمستان می باشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که میزان مصرف آجیل ها باید در حد تعادل باشند زیرا چربی بالایی دارند و امکان ابتلا به چاقی را فراهم می کنند. بهتر است آجیل ها خرد شوند و سپس در اختیارشان قرار گیرند. از آجیل های مقوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بادام زمینی
  • فندق
  • گردو
  • بادام هندی
  • پسته

میوه ها

میوه ها برای مرغ عشق در زمستان

میوه ها منبع بسیار خوبی از ویتامین ها هستند که مصرف آن برای مرغ عشق شما مفید می باشد اما از مصرف زیاد آن نیز باید اجتناب شود زیرا میوه ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند و ممکن است برای پرنده شما خطرناک باشد بنابراین توصیه می شود میوه ها در حد تعادل مصرف شوند. لیست زیر میوه هایی هستند که مصرف آنها در فصل زمستان توصیه می شود زیرا تامین کننده ویتامین C مورد نیاز می باشند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند:

  • پرتقال
  • لیمو
  • توت فرنگی
  • کیوی
  • آناناس
  • طالبی
  • انبه

نکته مهم: هنگامی که می خواهید به پرنده خود میوه بدهید توجه داشته باشید که دانه و هسته های آنها را جدا کرده باشید زیرا ممکن است برای آنها سمی باشد.

مطالعه بیشتر: غذای ممنوعه عروس هلندی

سبزیجات

سبزیجات برای مرغ عشق در زمستان

سبزیجات منبع بسیار خوبی از مواد مغذی هستند و همانند میوه ها حاوی ویتامین می باشند اما در مقایسه با میوه قند کمتری دارند یا اصلا قند ندارند. هم به صورت پخته شده و هم به صورت خام مصرف می شوند و در فصل سرما از ابتلا به بیماری و سرما خوردگی جلوگیری می کنند.

سیب زمینی پخته شده

سیب زمینی منبع کربوهیدرات است و اگر در فصل پاییز و زمستان در رژیم غذایی مرغ عشق گنجانده شود، ویتامین C مورد نیاز او را تامین می کند البته به دلیل اینکه میزان پروتئین و اسید آمینه موجود در آن کم می باشد، باید مواد غذایی دیگری نیز برای مصرف در کنار آن قرار گیرد.

سیب زمینی خام حاوی سولانین است که می تواند برای پرندگان سمی باشد. در نتیجه حتما به صورت آبپز و بدون نمک در اختیار او قرار داده شود. فراموش نشود که سیب زمینی پخته شده بدون پوست و خنک در ظرف غذای مرغ عشق قرار گیرد.

نخود فرنگی

نخود فرنگی سرشار از پروتئین می باشد به طوری که در هر 100 گرم از آن به میزان 4/9 گرم پروتئین وجود دارد و یکی از غذاهای مفید برای مرغ عشق در فصل زمستان است.

اسفناج

اسفناج جزو سبزیجات بسیار مقوی برای مرغ عشق است که قرار گرفتن آن در رژیم غذایی او ضروری است. اسفناج سرشار از ویتامین A، E و C می باشد و همچنین حاوی کلسیم و آهن بوده که سیستم ایمنی و سلامتی او را تضمین می کند. به صورت خام یا نیم پز مصرف می شود و جهت سهولت مصرف، بهتر است خورد شده در اختیار پرنده قرار گیرد.

جعفری

جعفری می تواند یک مکمل غذایی در رژیم غذایی مرغ عشق قرار گیرد و حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین B1، B2 و c می باشد که سلامتی او را در فصل سرما تضمین می کند. بهتر است ابتدا به خوبی شسته شود و به صورت خورد شده مصرف شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از غذاهای مورد علاقه پرندگان خانگی من جمله مرغ عشق است. ویتامین A، B، C، اسید آمینه و کلسیم زیادی در کلم بروکلی یافت می شود. در قسمت برگ کلم بروکلی کلسیم، ساقه ها منگنز و در تمام آن مقادیر زیادی آهن وجود دارد که این مواد نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن به خصوص حفاظت از بدن را در فصل زمستان دارد.

فلفل سبز

ویتامین C، A، آهن و فیبر به مقدار زیادی در فلفل سبز یافت می شوند. فلفل سبز غنی از آنتی اکسیدان است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، امکان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. در نتیجه یکی از غذاهای مفید مرغ عشق در زمستان می باشد.

لارو خوراکی

لارو یا میلورم برای مرغ عشق در زمستان

کرم و حشرات منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن آنها هستند. لارو یا میلورم (لارو خشک شده) یک نوع سوسک است به طوری که در هر 100 گرم از آن به میزان 50 درصد و 515 کیلوکالری چربی وجود دارد. از آنجایی که غذای مرغ عشق در زمستان باید چربی و پروتئین بالایی داشته باشد، مصرف آن در فصل سرما توصیه می شود.

سفیده تخم مرغ پخته شده

سفیده تخم مرغ برای مرغ عشق در زمستان

در سفیده تخم مرغ به میزان بسیار زیادی پروتئین و ویتامین D وجود دارد. همچنین کلسیم، منیزیم و پتاسیم بالایی که در سفیده تخم مرغ موجود می باشد، آن را به یک غذای با ارزش تبدیل کرده است. در فصل زمستان دسترسی مرغ عشق به نور آفتاب کم است اما ویتامین D موجود در تخم مرغ کمبود نور آفتاب را جبران می کند.

آب

آب برای مرغ عشق در زمستان

مرغ عشق ها همانند فصل بهار و تابستان در فصل سرما به آب بهداشتی و کافی نیاز دارند. ضروری است که در فصل زمستان آنها به آب کافی دسترسی داشته باشند.

آیا میزان غذای مصرفی مرغ عشق در تابستان و زمستان یکی است؟

در حالت کلی تغییر فصول تاثیری در میزان غذای مصرفی مرغ عشق ندارد اما تفاوتی که وجود دارد این است که در فصل پاییز و زمستان، مرغ عشق به پروتئین، چربی و کربوهیدرات بیشتری نیز دارد. در واقع نوع نیاز او به مواد معدنی و ویتامین ها تفاوت پیدا می کند به طوری ترجیحا غذاهای مصرفی باید طبع گرم داشته باشد مانند تمام موارد نام برده شده در صورتی که مصرف هندوانه، خیار و سایر غذاهایی که طبع سرد دارند در فصل سرما باید خودداری شود.

سخن آخر

تمام غذاهای نام برده شده جزو غذاهای مفید و مقوی می باشند که در فصل زمستان مصرف آنها توصیه می شود. از آنجایی که این غذاها طبع گرم دارند، به عنوان غذای تقویتی (مست کننده) مرغ عشق نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. میزان مصرف غذا با توجه به سن او متفاوت خواهد بود.


کد مطلب : 1503
غذای مرغ عشق در زمستان چیست؟

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

انواع نژاد سگ شیتزو چیست؟ معرفی 8 نوع نژاد سگ پاکوتاه شیتزو
انواع نژاد سگ شیتزو چیست؟ معرفی 8 نوع نژاد سگ پاکوتاه شیتزو
راهنمای جامع نگهداری سگ ساموید (از نگهداری تا نکات تغذیه)
راهنمای جامع نگهداری سگ ساموید (از نگهداری تا نکات تغذیه)
بهترین غذای سگ شیتزو چیست؟ + لیست غذای خانگی برای سگ شیتزو
بهترین غذای سگ شیتزو چیست؟ + لیست غذای خانگی برای سگ شیتزو
معرفی 27 نژاد سگ های آپارتمانی کوچک
معرفی 27 نژاد سگ های آپارتمانی کوچک
همه چیز درباره نگهداری سگ شیتزو
همه چیز درباره نگهداری سگ شیتزو
تغذیه سگ پامرانین: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
تغذیه سگ پامرانین: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
چگونه سگ پامرانین خود را تربیت کنیم: نکات و ترفندها
چگونه سگ پامرانین خود را تربیت کنیم: نکات و ترفندها
علائم بیماری های مرغ عشق چیست؟
علائم بیماری های مرغ عشق چیست؟
همه چیز درباره سگ پامرانین: از ویژگی ها تا نگهداری و تربیت
همه چیز درباره سگ پامرانین: از ویژگی ها تا نگهداری و تربیت
آشنایی کامل با کبک (از نگهداری تا پرورش)
آشنایی کامل با کبک (از نگهداری تا پرورش)

سایر اخبار

نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
آرشیو مطالب