معرفی انواع پرندگان خانگی + ویژگی های هرکدام

معرفی انواع پرندگان خانگی + ویژگی های هرکدام
معرفی 12 پرنده خانگی بی دردسر (مرغ عشق، عروس هلندی، طوطی، فنچ، کاسکو و ...). در این مقاله بررسی انواع پرندگان خانگی + ویژگی های هرکدام و تصاویر می پردازیم

پرندگان خانگی از دیرباز محبوبیت فراوانی در بین علاقه ‌مندان به حیوانات خانگی داشته ‌اند. این موجودات زیبا و رنگارنگ نه تنها با آوازها و صداهای دلنشین خود فضایی شاداب و آرامبخش را به خانه ‌ها می ‌بخشند، بلکه با حرکات و رفتارهای جذابشان نیز لحظات شاد و پرانرژی ‌ای را برای خانواده ‌ها فراهم می ‌کنند. از طوطی ‌های سخنگو و هوشمند تا فنچ‌ های کوچک و شاد، هر پرنده ‌ای داستان و شخصیت منحصر به فرد خود را دارد. این مقاله به بررسی انواع مختلف پرندگان خانگی و ویژگی ‌های متمایز آن‌ ها خواهیم پرداخت تا شما را در انتخاب بهترین همنشین پرنده برای خانه ‌تان یاری دهیم.

محبوب ترین پرندگان زینتی

انواع پرندگان زینتی

پرندگان زینتی از زیباترین و پرطرفدارترین حیوانات خانگی هستند که در انواع مختلفی وجود دارند و هرکدام از آن ها ویژگی ها و شیرینی های خاص خود را دارند تا بتوانند به روش های مختلفی خودشان را در دل صاحبانشان جا دهند. لازم است که بدانید که تمامی پرندگان دارای شرایط یکسانی برای نگهداری در منزل نمی باشند و هر فرد باید با توجه به علایق و سلایق خود، گونه مناسبی که می تواند از آن نگهداری کند را انتخاب نماید. در ادامه به بررسی رایج ترین و پر طرفدارترین پرندگان زینتی خواهیم پرداخت.

مرغ عشق (Budgerigar)

مرغ عشق

مرغ عشق را شاید بتوان محبوب ترین پرنده خانگی در سراسر دنیا و ایران دانست که برای اکثر ایرانیان یادآور صفای خانه های قدیمی و دوران کودکی است. این عضو خانواده طوطی سانان با جثه کوچک و ترکیب رنگ متنوع، از قدیم در کنار پرندگانی مانند انواع کبوترها، قناری ها و طوطی های سبز هندی جزو رایج ترین پرندگان زینتی در ایران بوده اند. در صورت آموزش و مراقبت مناسب، مرغ عشق به یک دوست مهربان و بسیار دوست داشتنی برای انسان تبدیل می شود. البته این گونه جزو گونه های دارای احتیاجات نگهداری آسان و کم در بین پرندگان زینتی هستند که یکی از دلایل گسترش کم نظیر آنها در سراسر دنیا و ایران است.

اگر آموزش آنها در سنین نسبتاً پایین آغاز شود، می توانند به یار بسیار مهربان برای صاحب خود تبدیل شوند، زیرا آنها به راحتی با انسانی که صاحب و نگهدار آنها است، پیوند عاطفی قدرتمندی برقرار نموده و وابستگی دوطرفه بین مرغ عشق و صاحبش شکل می گیرد. مرغ عشق ها، تنوع ترکیب رنگ بالا و زیبایی قابل توجهی دارند که از رنگ سبز نئون، زرد، آبی، آبی متمایل به بنفش تا رنگ آبی روشن را همراه با خطوط مشکی باریک بر روی سر، بال ها و پشت در بر می گیرد. همچنین، آن ها پرندگان بازیگوش و فعالی هستند که مشتاق خوشحال نمودن صاحب خود هستند. حتی توانایی یادگیری تقلید سخن گفتن نیز در آنها وجود دارد که ممکن است با آموزش مناسب در آنها فعال شود.

مرغ عشق می تواند با صدای آواز و چهچه خود باعث ایجاد فضای شاد و پر نشاطی در اطراف خود شود. درست است که می توان آنها را به صورت تکی نیز نگهداری نمود، اما این موضوع نیز معمولاً توصیه می شود که نگهداری آنها به صورت چندتایی و به ویژه به صورت بهتر است. به هر حال، با توجه به فراوانی مرغ عشق ها، قدمت پرورش و شناخت بالایی که در مورد آنها در ایران وجود دارد، می توانند یک گزینه مناسب و دارای سهولت بالا در نگهداری برای افراد مختلف باشند. وزن معمول آنها حدود 30 گرم است و طول بدن آنها به عددی بین حدود 15 تا 20 سانتیمتر می رسد. اگر شرایط نگهداری مناسب برای آنها برقرار باشد، بین 7 تا 15 سال می توانند عمر کنند.

عروس هلندی (Cockatiel)

عروس هلندی

کوکاتیل ها که در ایران با نام عروس هلندی شناخته می شوند، جزو گونه های احساسی و عاطفی و اجتماعی پرندگان زینتی هستند. نژادهای عروس هلندی در انواع گوناگونی وجود دارند که عمدتاً به ترکیب رنگ های کلاسیک (ترکیبی از خاکستری و سفید و زرد)، لوتینو (رنگ غالب بدن زرد و سپید) و آلبینو یا زال (کاملاً سپید) همراه با دو لکه رنگی مشابه گلگون شدن گونه ها در دو طرف صورت خود یافت می شوند که البته در تیپ آلبینو این لکه های رنگی گونه ها وجود ندارد. نکته جالب توجه این است که عروس هلندی مانند برخی از طوطی سانان دیگر مانند کاکاتوها (Cockatoos) به داشتن تاجی زیبا از پرهای سپید یا طلایی یا رنگ های دیگر در بالای سر خود شهره است.

این گونه از خانواده طوطی سانان می توانند از طریق تاج خود حتی احساس خود را در لحظه با دوست انسانی خود به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، اگر تاج پرنده کاملاً صاف و ایستاده باشد، می تواند نشانه احساسات هیجانی مانند ترس یا عصبانیت یا شگفتی باشد. همچنین، توان یادگیری تقلید کلمات نیز برای این گونه مانند برخی دیگر از گونه های طوطی سانان قابل ایجاد است. دیده شده که حتی عروس هلندی ها صدای زنگ تلفن و آژیر یا بوق را در فضای باز یاد گرفته و تقلید می کنند. نکته دیگر در مورد عروس هلندی این است که معمولاً جنس ماده جزو ملایم ترین پرندگان خانگی است، ولی جنس نر کمی ممکن است تمایل به بدخلقی داشته باشد. البته همه چیز به آموزش درست برمی گردد و جنس نر می تواند توان تقلید صدا و کلمات بیشتری نیز داشته باشد. برای دانستن جنسیت عروس هلندی خود می توانید به مقاله "10 روش برای تشخیص جنسیت عروس هلندی" را مطالعه کنید.

عروس هلندی صدای سوت خاص خود را دارد که به خوبی توسط افراد با تجربه قابل شناسایی است و درآوردن این صدا از عروس هلندی برای جلب توجه یا خواستن چیزی از صاحب خود استفاده می شود. این پرندگان کوچک جثه بسیار باهوش، میل ارتباط اجتماعی بالایی دارند و به توجه و اختصاص وقت از طرف صاحب خود نیاز قابل توجهی دارند. به این موضوع باید توجه شود تا از افسردگی و بدخلقی ها و سایر عوارض متعاقب آن جلوگیری شود. حتی توصیه شده که عروس هلندی ها به صورت جفت (البته از نظر سازگار بودن با هم دقت شود) نگهداری شوند تا مواقعی که اجبار به ترک خانه وجود دارد، دچار افسردگی نشوند. اصولاً عروس هلندی به توجه قابل توجهی از سمت صاحب خود نیاز دارد تا روحیه و شادابی خود را حفظ کند.

تغذیه عروس هلندی ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه در سلامت این حیوان تاثیر مستقیم دارد. همچنین تغذیه صحیح و اصولی، می تواند در زمان تخمگذاری عروس هلندی سبب تقویت تخم های این پرنده شود. لازم به ذکر است که عروس هلندی ها قادر به خوردن هر غذایی نیستند و برای اینکه سالم بمانند نیاز به غذای مقوی دارند اگر می خواهید بدانید که عروس هلندیات چه مواد خوراکی را نمی تواند مصرف کند پیشنهاد می کنیم مقاله "معرفی 21 غذای ممنوعه برای عروس هلندی که نمی دانید" را مطالعه کنید.

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد، نیاز آن ها به یک قفس نسبتاً بزرگ با وسایل بازی و سرگرم کننده کافی است که آن ها در درون آن احساس راحتی داشته و فعالیت کافی را در ساعات درون قفس بودن داشته باشند. البته بعد از آموزش کافی، عروس هلندی ها نیاز به ساعاتی در روز جهت خروج از قفس و کمی فعالیت و پرواز در فضای ایمن (با کسب اطمینان کافی از باز نبودن خروجی ها و عدم حضور هر عامل تهدیدکننده دیگر) نیز دارند. عروس هلندی ها معمولاً وزنی معادل 85 گرم دارند که با طول بدن حدود 30 تا 35 سانتیمتر همراه است و در صورت ایجاد کیفیت مناسب زندگی، می توانند تا 15 یا 20 سال نیز عمر کنند. حتی در مواردی طول عمر تا 30 سال نیز در بین آنها مشاهده شده است.

کبوتر (pigeons)

کبوتر

کبوترها قدمت همزیستی بسیار طولانی با بشر دارند و حتی جزو نمادها و سمبل های آزادی، خیر و نیکی در تمدن های مختلف به حساب می آیند. آن ها علاوه بر زیست در کنار انسان به عنوان یک همراه دوست داشتنی، در برخی دوره های تاریخی و برخی کشورها مورد استفاده خوراکی (به ویژه هنوز در کشورهای شمال آفریقا مانند تونس و مراکش رایج است)، حمل و نقل نامه ها و پیام ها و تولید کود برای مصارف باغبانی و... نیز قرار گرفته اند. در ایران نیز برج های کبوترخانه به عنوان یکی از نمادهای تاریخی چشمگیر هنوز در سراسر ایران قابل مشاهده هستند و حتی برخی نیز هنوز فعال هستند.

نگهداری از کبوترها در مقایسه با سایر انواع پرندگان نسبتاً آسان و کم هزینه تر است و سرعت و سهولت تکثیر و زادوولد نسبتاً بالایی نیز دارند. حتی نگهداری از کبوترها برای افرادی که برنامه زندگی و کار نسبتاً شلوغ تری دارند نیز نسبت به سایر پرندگان خانگی راحت تر است. آنها به خوبی به صاحب خود عادت نموده و ملایم و دوست داشتنی و حتی به نوعی اعتیادآور هستند، اما باید دقت نمود با افزایش تعداد آنها، گله کبوترها برای همسایگان و دالان های تردد هوایی (نزدیک فرودگاه ها) مشکل ساز نشوند. همان طور که پیداست، کبوترها نیز پرندگانی بسیار اجتماعی هستند که اگر قصد نگهداری تکی از آنها وجود داشته باشد، به زمان قابل توجهی جهت پرواز و فعالیت نیاز دارند.

نکته مهمی که در مورد کبوترها ممکن است در طراحی محل نگهداری آنها و ایجاد شرایط مناسب زیست برای آن ها مورد غفلت واقع شود این است که بر خلاف طوطی سانان، کبوترها نمی توانند از میله های قفس خود را بالا و پایین بکشند. آنها در عوض این کار، از یک سمت یا یک میله به سمت یا میله دیگر می پرند یا پرواز می کنند. گرچه نژادهای بسیار متنوعی از کبوترها با جثه، رنگ و تحمل شرایط مختلف وجود دارد اما می توان به طور میانگین وزنی حدود 150 تا 250 گرم و طول بدن حدود 28 تا 35 سانتیمتر برای آنها متصور بود و طول عمر آنها وابسته به شرایط و کیفیت زندگی از حدود 8 تا 15 سال متغیر است.

قناری (canary)

قناری

شاید نیازی نباشد که در مورد عمق رابطه قناری ها با انسان ها در طول تاریخ به عنوان یک پرنده خانگی دارای ظاهر و صدای زیبا توضیح مفصلی داده شود. به ویژه در ایران، قناری ها نفوذی عمیق در فرهنگ دارند و به راحتی می توان در ادبیات ایران زمین آنها را به وفور یافت. قناری ها گونه ای بسیار متنوع از پرندگان خانگی و زینتی هستند که در برخی منابع تا بیش از 200 نژاد از آنها ذکر شده است. آنها پرنده هایی خجالتی تر نسبت به سایر پرندگان زینتی هستند که چندان علاقه ای به لمس شدن و اصطلاحاً دستی شدن (برخلاف برخی از طوطی سانان) ندارند. پس به تمرین و آموزش بیشتری برای غلبه بر ترس و پیوند بین صاحب و پرنده نیاز است. قناری ها نیز مانند بسیاری از گونه های پرندگان زینتی و خانگی به قفسی مناسب و دارای ابعاد مناسب برای فعالیت و پرواز نیاز دارند تا شادی و سلامتی آنها حفظ شود.

در واقع، آن صدای آواز زیبای قناری که شهره خاص و عام است را باید تنها از قناری های نر انتظار داشت. اما اگر صدای چهچه قناری در درجه اول موارد مورد علاقه فرد در قناری نباشد و صرفاً داشتن دوستی آرام و زیبا و شیرین مدنظر باشد، قناری های ماده نیز گزینه های خوبی هستند. قناری ها به رنگ های متنوعی از سبز و نارنجی تا قهوه ای موجود هستند که مشهورترین رنگ قناری ها، رنگ زردی خاص است که به "زرد قناری" مشهور است. این پرندگان زیبا و دلربای کوچک جثه، گرچه گزینه ای بسیار رایج و مشهور در میان پرندگان خانگی و زینتی هستند، اما باید افراد مبتدی در مورد شرایط نگهداری آنها و احتیاجات آنها دقت کافی را به کار برند. به عنوان مثال، به راحتی هر عامل تهدید کننده جزئی می تواند استرس بالایی به آنها وارد کند و عوارض خود را به دنبال دارد. آنها معمولاً وزنی حتی کمتر از 28 گرم و طول بدنی حدود 10 تا 20 سانتیمتر دارند که می توان در شرایط بهینه انتظار طول عمری 9 تا 10 سال از آنها داشت که طول عمر تا 15 سال و حتی بیشتر نیز در آنها دیده شده است.

فنچ (Finch)

فنچ

فنچ ها که گروهی بسیار معروف از پرندگان زینتی کوچک اندازه هستند، از خانواده سهره ها هستند و طیف گسترده ای از نژادهای مختلف را از فنچ راه راه (فنچ گوره خری) تا فنچ جاوه ای و گلدین یا طلایی یا رنگین کمانی (یکی از مشهورترین و زیباترین اعضای خانواده فنچ ها) شامل می شوند.

این پرنده زینتی در ایران رواج و محبوبیت بالایی دارد و حتی همتای قناری ها نیز به شمار آورده شده که می توان آنها را در کنار هم نیز با ایجاد شرایط مناسب نگهداری نمود (حتماً با کسب راهنمایی از افراد متخصص و مجرب). نگهداری از فنچ ها به دلیل مقاومت نسبتاً بالای آنها، چندان در منزل و برای افراد مبتدی چالش زا نیست. گرچه چندان لمس شدن توسط انسان را نمی پسندند، اما رابطه نسبتاً عمیقی با صاحب خود برقرار می کنند.

همچنین، پیشنهاد شده که با توجه به رابطه اجتماعی قوی که با همنوعان خود دارند، به صورت گروهی یا جفتی نگهداری شوند. فضای نگهداری و قفس آنها باید به اندازه ای باشد که حداقل بتوانند در داخل آن بال ها را به راحتی تکان داده و از یک طرف به طرف دیگر پرواز کوتاهی داشته باشند یا بپرند. طول عمر آنها به حدود 5 سال می رسد (گرچه در برخی گونه های فنچ تا 11 سال نیز مشاهده شده است) و قدی تا نهایتاً حدود دوازده و نیم سانت خواهند داشت.

طوطی ماکائویا (Macaws)

طوطی ماکائویا

طوطی گونه ماکائو که به جثه بزرگ و رنگ آبی سنبلی (Hyacinth Macaws) یا قرمز (scarlet macaw) خود مشهور است، بزرگ ترین گونه طوطی سانان است که همین موضوع نیازهای خاص نگهداری آنها را نشان می دهد. این پرنده های بزرگ اما مهربان (به ویژه نوع آبی سنبلی) می توانند دوستانی همیشگی و دارای عمق دوستی بالا برای انسان باشند. آن ها به رغم جثه غول آسای خود در بین طوطی ها، بسیار اجتماعی و وابسته به نوازش و محبت صاحب خود هستند. ناحیه زرد رنگ اطراف چشم و منقار آنها باعث ظاهری مشابه لبخند به لب بودن در آنها شده است که بر جذابیت آن ها می افزاید. طوطی های ماکائو یا آرا که جزو گران قیمت ترین پرندگان خانگی هستند، با توجه به جثه خود نیازمند فضایی بیش از حد متوسط برای راحتی و آسایش هستند. ایجاد شرایط مناسب و کیفیت بالا برای زندگی آنها باعث می شود که بیش از 30 سال عمر کنند.

البته باید مراقب بدخلقی های خاص آن ها (به ویژه در نوع قرمزرنگ یا اسکارلت)، آموزش و تربیت آنها با توجه به جثه و منقار بزرگ و قوی که دارند نیز بود؛ زیرا هر حیوانی، هرچقدر هم که ذات آرامی داشته باشد، نیازمند آموزش و تربیت کافی است.

در مورد ماکائوها آنچه می تواند آزار دهنده باشد و در مورد آن باید آموزش ببینند، تمایل بالای آنها به جویدن با منقارهای قدرتمند خود، بداخلاقی های گاه به گاه و صدای جیغ بلندی است که باید کنترل شود. آن ها به راحتی می توانند وزنی بین یک کیلو و دویست گرم تا نزدیک به یک و نیم کیلو و طول بدن معادل یک متر داشته باشند که نشان دهنده جثه بسیار بزرگ آنها در بین طوطی سانان و احتیاجات خاص فضای باز و بزرگ برای نگهداری از آنها است.

طوطی برزیلی یا فیشر (Lovebirds/Fischer's lovebird)

طوطی برزیلی یا فیشر

طوطی فیشر برزیلی، بر خلاف پسرعموی قول آسای خود (طوطی ماکائو یا آرا)، جزو کوچک جثه ترین گونه های طوطی سانان است که برخلاف آنچه در ایران و زبان فارسی رایج است، در زبان انگلیسی به گونه فیشر با کلمه پرنده یا مرغ عشق (lovebird) اشاره می شود. آنها دارای شخصیت و هوش خاصی هستند و بسیار بازیگوش و شیرین هستند. به دلیل همین ویژگی ها و پیوند عاطفی عمیقی که با صاحب خود می توانند برقرار کنند در زبان انگلیسی به این گونه پرنده عشق گفته می شود.

گرچه فیشرها احتیاجات نگهداری کمتر و ساده تری نسبت به طوطی سانان بزرگ جثه تر دارند، اما نگهداری از آنها حساسیت های خاص خود را دارد. آن ها گاهی ممکن است با تندخویی یا پرخاشگری، سعی کنند مرزهای بین خود و صاحب خود را جابجا نموده و اراده خود را به صاحبشان تحمیل کنند اما در صورت ایجاد شرایط مناسب و آموزش مناسب، به همراهان عالی و دوست داشتنی برای صاحب خود تبدیل می شوند.

وزن طوطی های فیشر برزیلی حدود 56 یا 57 گرم است و طول بدن آنها به حدود 12 تا 15 سانتی متر نیز می رسد و به راحتی می توانند تا بیش از 20 سال عمر کنند. علاوه بر خلق و خوی خاص و فعال و شیرینی که دارند، آن ها را به خاطر رنگ بندی های زیبا و خاصی که دارند در بازار پرندگان زینتی می ستایند. معمولاً طوطی های فیشر الگوی رنگی دورنگ دارند که در بالای تنه به رنگ نارنجی و در میانه و پایین تنه و پشت (بال ها) به رنگ سبز است (یکی از مشهورترین الگوهای رنگی طوطی فیشر) و یا بالاتنه به رنگ های روشن مانند سفید و خاکستری روشن است که با رنگ های آبی روشن و تیره و یا قهوه ای و خاکستری در پایین تنه و پشت (بال ها) همراه می شود.

کاسکو (grey parrot)

کاسکو

طوطی خاکستری آفریقایی یا کنگویی که در ایران با نام کاسکو شناخته می شود، یکی از مشهورترین انواع طوطی های خانگی با توان سخن گفتن است. گرچه در منابع مختلف این گونه برای افراد مبتدی مناسب دانسته نشده و افراد با تجربه تر دارای توان نگهداری راحت تر از این گونه شناخته شده اند، اما به دلیل اعتقاد بر اینکه یکی از باهوش ترین گونه های پرندگان در دنیا است، باعث شده که بسیار در ایران و جهان پرطرفدار شود. این هوش بالا در کاسکوهایی که توان صحبت کردن می یابند، به وضوح قابل مشاهده است. تعدادی از صاحبان کاسکوها گزارش نموده اند که آن ها قادر به یادگیری لغات پیچیده هستند و حتی عنوان شده که به نظر می رسد تلاش می کنند تا خود را با احساسات صاحب خود هماهنگ کنند.

به دلیل همین هوش بالا است که کاسکوها به چیزی حدود 5 ساعت زمان برای تحرک و فعالیت روزانه جهت جلوگیری از دچار شدن به افسردگی و کسالت نیاز دارند. مشاهده می شود که برخی طوطی های کاسکو به دلیل یک استرس یا تنش ناگهانی دچار لرزش شدید بدن یا پرریزی شدید می شوند. همچنین رفتارهایی مانند خمیازه کشیدن و تکان دادن سر، چرخیدن به دور قفس، تنگ کردن مردمک چشم و بی حرکت ماندن مانند حرکات پانتومیم و یا ساییدن منقارها به هم و... نیز در آنها مشاهده می شود که به زبان بدن کاسکوها در بین افراد باتجربه در کار با آن ها مشهور است. این طوطی های بسیار حساس و باهوش، اغلب طول عمری بیش از 30 سال دارند که وزن حدود 500 گرم و طول بدن حدود 30 تا 35 سانتیمتر دارند. رنگ بدن خاکستری با دم های دارای پرهای قرمزرنگ در آن تیپ رنگی غالب است.

طوطی راهب یا کواکر (Monk parakeet)

طوطی راهب

یکی از باهوش ترین و جالب توجه ترین گونه های طوطی از نظر رفتار اجتماعی و عمق رابطه عاطفی با صاحب خود است که از آمریکای جنوبی منشأ گرفته و توان بالایی نیز در فراگرفتن کلمات دارد. رنگ غالب در این گونه سبز روشن یا پسته ای با صورت، سینه و شکم خاکستری رنگ و نقاطی متمایل به زرد در زیر شکم است اما در رنگ های آبی و زرد نیز پرورش داده می شوند. حتی امروزه طیف های رنگی جدید و کمتر رایجی مانند آلبینو (تمام سفید) و آبی آکوآ (آبی دریایی) نیز طرفداران خود را دارد. مجموعاً، آنچه طوطی کواکر یا راهب را بسیار جذاب و پرطرفدار نموده است نه طیف رنگ بدن آن است و نه ویژگی های مرتبط با زیبایی پرندگان زینتی، بلکه علاوه بر زیبایی، شخصیت، هوش و ویژگی های رفتاری آن است که این گونه را متمایز نموده است.

آنها به خانه و محل زندگی خود بسیار اهمیت داده و حتی ممکن است وسایل اطراف را در لانه خود جمع نموده و بادقت از آنها نگهداری کنند. گرچه کواکرها توان بالایی در فراگیری سخن گفتن دارند و البته می توانند در صورت احساس عصبانیت یا خطر سروصدا کنند، اما جزو آرام ترین، صبورترین و متعادل ترین انواع طوطی ها در رفتار عادی روزانه هستند که به خوبی تربیت شده و با صاحب خود انس می گیرند. برخی مشاهدات نشان داده که طوطی های راهب با توجه به هوش بالا و توان بالای فراگیری زبان انسان ها، نام تمامی اعضای خانواده و افراد و حتی حیوانات خانگی اطراف خود را یاد گرفته و آن ها را با زبان انسانی مورد اشاره قرار دهند! شاید بتوان هوش و توانایی های ارتباطی کواکرها را با کاکاتوها مقایسه نمود و برابر دانست. طول عمر این گونه بین 20 تا 30 سال برآورد شده که طول بدن آن ها از سر تا انتهای دم به حدود 30 سانت نیز می رسد.

طوطی ملنگو یا شاه طوطی (Rose-ringed parakeet)

طوطی ملنگو

طوطی سبز هندی یا ملنگو به دلیل روابط گسترده فرهنگی، تجاری و سیاسی ایران و هند در طول تاریخ، شناخته شده ترین و قدیمی ترین گونه طوطی قابل یافت در ایران عنوان شده است که حتی ردپای آن به راحتی در ادبیات فارسی قابل یافت است. همان طور که در ابتدای این متن نیز اشاره شده، طوطی سبز هندی و شاه طوطی را می توان جزو اولین و قدیمی ترین پرندگان زینتی و خانگی به شمار آورد که شباهت بالای ظاهری بین طوطی سبز عادی (هندی یا ملنگو) و شاه طوطی یا طوطی اسکندر باعث شده تا تشخیص این دو گونه از هم برای افراد مبتدی سخت شود. علاوه بر تفاوت در جثه، وجود لکه قرمز رنگ بر روی بال های شاه طوطی و عدم وجود آن در طوطی سبز هندی، طول عمر متفاوت و... جزو تفاوت های این دو گونه بسیار مشابه از طوطی سانان است.

این دو گونه عمر نسبتاً طولانی دارند (25 تا 35 سال که حتی تا 40 سال نیز گزارش شده است) و مقاومت بالایی دارند که توان تحمل هوای سرد یا گرم را به آنها داده است و نگهداری آنها را نسبتاً برای افراد مبتدی نیز آسان نموده است. حتی جمعیت های آزاد طوطی سبز هندی در ایران نیز وجود دارند که درگذشته بسیار بیشتر مشاهده می شدند، اما امروزه فقط در نقاط خاصی در جمعیت های بسیار اندک مشاهده آن ها توسط افراد گزارش شده است. باوجود اینکه در منابع طبع آرام تر و سازگارتر و توان بالاتر یادگیری مهارت هایی مانند صحبت کردن برای شاه طوطی گزارش شده است، اما هر دو می توانند رابطه عاطفی عمیقی با صاحب خود برقرار کنند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله "غذای مست کننده طوطی ملنگو" را مطالعه نمایید.

مرغ مینا (Myna)

مرغ مینا

مرغ مینا یکی از پرندگان محبوب خانگی است که به خاطر هوش بالا و توانایی تقلید صداها و صحبت کردن، مورد توجه علاقه‌ مندان به پرندگان قرار گرفته است. این پرنده زیبا با پرهای براق و رنگارنگ خود و چشم‌ های درخشانش، ظاهری بسیار جذاب دارد. مرغ مینا در طبیعت اغلب در مناطق گرمسیری آسیا زندگی می‌ کند، اما به‌ راحتی می ‌توان آن را در محیط‌ های خانگی نیز نگهداری کرد. یکی از خصوصیات بارز مرغ مینا، توانایی فوق‌العاده‌اش در تقلید صداها و یادگیری کلمات است که این ویژگی آن را به یکی از محبوب ‌ترین پرندگان خانگی تبدیل کرده است.

مرغ مینا نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد. این پرنده ‌ها اجتماعی هستند و به تعامل روزانه با صاحب خود نیاز دارند. در صورتی که به تنهایی رها شوند یا توجه کافی به آن ‌ها نشود، ممکن است دچار افسردگی و مشکلات رفتاری شوند. غذای مرغ مینا نیز باید متنوع و متعادل باشد، شامل دانه ‌ها، میوه‌ ها، سبزیجات و گاهی اوقات پروتئین‌ های حیوانی. توجه به بهداشت و نظافت قفس مرغ مینا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این پرنده ‌ها به محیطی تمیز و بهداشتی نیاز دارند تا سالم و خوشحال باشند.

در کنار تمامی این موارد، نگهداری از مرغ مینا می ‌تواند تجربه‌ ای بسیار شیرین و دلنشین باشد. این پرنده ‌ها با هوش و زکاوت بالای خود، قادرند رابطه‌ ای عمیق و معنادار با صاحب خود برقرار کنند و لحظات شادی ‌بخش و خاطره‌ انگیزی را برای خانواده ‌ها به ارمغان بیاورند. اگر به دنبال پرنده ‌ای هستید که نه تنها زیبا و جذاب باشد، بلکه بتواند با شما تعامل برقرار کند و حتی صحبت کند، مرغ مینا گزینه ‌ای عالی خواهد بود.

کاکادو (Cockatoos)

کاکادو

کاکادو ها یکی از جذاب‌ ترین و دوست ‌داشتنی‌ ترین پرندگان خانگی هستند که به خاطر زیبایی و شخصیت ‌های پرانرژیشان محبوبیت زیادی دارند. این پرندگان که بومی مناطق استرالیا و جزایر اطراف آن هستند، با تاج‌ های پرپشت و رنگارنگ خود و رفتارهای بامزه، توجه هر کسی را به خود جلب می ‌کنند. کاکادوها به خاطر هوش بالا و توانایی یادگیری سریع، می ‌توانند به‌ راحتی با صاحب خود ارتباط برقرار کرده و حتی ترفندها و کلمات جدیدی را بیاموزند.

نتیجه گیری

در نهایت، انتخاب پرنده خانگی مناسب بستگی به سلیقه، سبک زندگی و میزان توجهی که می‌ توانید به آن ‌ها اختصاص دهید، دارد. از طوطی ‌های سخنگوی هوشمند و کاکادوهای بازیگوش گرفته تا فنچ‌های کوچک و شاداب، هر نوع پرنده ویژگی ‌ها و نیازهای خاص خود را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. پرندگان خانگی می ‌توانند با آوازها و رفتارهای جذاب خود، زندگی روزمره شما را پر از شادی و نشاط کنند. مهم است که پیش از انتخاب و خرید پرنده، به نیازهای تغذیه‌ ای، بهداشتی و اجتماعی آن‌ها دقت کنید تا بتوانید محیطی امن و شاد برای همنشین پرنده خود فراهم کنید. با داشتن اطلاعات کافی و عشق و توجه به این موجودات زیبا، می‌ توانید تجربه ‌ای شگفت ‌انگیز و پر از لذت از نگهداری پرندگان خانگی داشته باشید.


کد مطلب : 1489
معرفی انواع پرندگان خانگی + ویژگی های هرکدام

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

انواع نژاد سگ شیتزو چیست؟ معرفی 8 نوع نژاد سگ پاکوتاه شیتزو
انواع نژاد سگ شیتزو چیست؟ معرفی 8 نوع نژاد سگ پاکوتاه شیتزو
راهنمای جامع نگهداری سگ ساموید (از نگهداری تا نکات تغذیه)
راهنمای جامع نگهداری سگ ساموید (از نگهداری تا نکات تغذیه)
بهترین غذای سگ شیتزو چیست؟ + لیست غذای خانگی برای سگ شیتزو
بهترین غذای سگ شیتزو چیست؟ + لیست غذای خانگی برای سگ شیتزو
معرفی 27 نژاد سگ های آپارتمانی کوچک
معرفی 27 نژاد سگ های آپارتمانی کوچک
همه چیز درباره نگهداری سگ شیتزو
همه چیز درباره نگهداری سگ شیتزو
تغذیه سگ پامرانین: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
تغذیه سگ پامرانین: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
چگونه سگ پامرانین خود را تربیت کنیم: نکات و ترفندها
چگونه سگ پامرانین خود را تربیت کنیم: نکات و ترفندها
علائم بیماری های مرغ عشق چیست؟
علائم بیماری های مرغ عشق چیست؟
همه چیز درباره سگ پامرانین: از ویژگی ها تا نگهداری و تربیت
همه چیز درباره سگ پامرانین: از ویژگی ها تا نگهداری و تربیت
آشنایی کامل با کبک (از نگهداری تا پرورش)
آشنایی کامل با کبک (از نگهداری تا پرورش)

سایر اخبار

نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
آرشیو مطالب