راه های افزایش وزن سگ | غذاهای چاق کننده سگ چیست؟

راه های افزایش وزن سگ | غذاهای چاق کننده سگ چیست؟
چگونه وزن سگ خود را افزایش دهیم؟ راهکارهای افزایش وزن سگ (غذای سگ، غذای خانگی، مکمل تقویتی و...) + درمان سگ لاغر با انواع خوراکی های چاق کننده

همه ما عاشق در آغوش کشیدن سگ های تپل و بامزه هستیم چون آنها بسیار نرم و بانمک هستند و توجه اطرافیان را به خود جلب می کنند! البته منظور ما این نیست که سگتان اضافه وزن داشته باشد زیرا همین موضوع، می تواند سلامتی سگ شما را به خطر بیاندازد. شما به عنوان صاحب سگ موظف هستید تا مراقب سلامتی سگ خود باشید و در صورتی که با کاهش وزن مواجه است، اقدامات لازم را برای بر طرف کردن این موضوع انجام دهید. با ما همراه باشید تا به شما راه های افزایش وزن سگ را معرفی کرده و سپس غذاها و خوراکی های چاق کننده این موجود پشمالوی بامزه را نام ببریم.

وزن ایده آل سگ چقدر است؟

راه های افزایش وزن سگ

وزن ایده آل سگ بسته به نژاد، سن، اندازه و ویژگی های فردی متفاوت است بنابراین هیچ پاسخ قطعی ای وجود ندارد. راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا به صورت تقریبی بتوانید وزن ایده آل سگ خود را بیابید:

  • امتیاز وضعیت بدنی (BCS): دامپزشکان از سیستم BCS برای ارزیابی وزن و وضعیت کلی بدن سگ استفاده می کنند. آنها با بررسی های فیزیکی، یک مقیاسی را برای تعیین چاق یا لاغر بودن سگ مد نظر قرار می دهند.
  • تعیین وزن بر اساس نژاد: وزن ایده آل برای هر نژادی متفاوت است. به طور مثال وزن ایده آل برای سگ گلدن رتریور بین 25 تا 34 کیلوگرم است. در صورتی که یک یورکشایر تریر وزنی بین 2 تا 3 کیلوگرم دارد. بهتر است از دامپزشک خود بخواهید محدوده وزن ایده آل را بر اساس نژاد سگتان تعیین کند.
  • وضعیت جسمانی: هر سگ ویژگی های منحصر به فرد خاص خود را دارد. سن، سطح فعالیت و وضعیت سلامتی سگ جزو عوامل موثر روی وزن سگ هستند. وزن یک توله سگ با سگ بالغ کاملا متفاوت است و همچنین یک سگ آپارتمانی که سطح فعالیت کمی دارد به نسبت سگ آپارتمانی دیگر که روزانه به پیاده روی می رود، وزن بیشتری خواهد داشت و این یک امر طبیعی است.

چه عواملی منجر به کاهش وزن سگ می شود؟

علت کاهش وزن سگ

عوامل متعددی ممکن است در کاهش وزن سگ موثر باشند که عبارتند از:

  • رژیم غذایی ناکافی: غذای سگ باید سرشار از مواد مغذی باشد تا نیازهای جسمانی او را تامین کند. در صورتی که رژیم غذایی سگ ناکافی باشد، می تواند منجر به کاهش وزن در سگ شود.
  • غذای بی کیفیت: اگر میزان مواد معدنی، ویتامین و پروتئین های موجود در غذای سگ در حد تعادل وجود نداشته باشد، سگ شما با کاهش وزن مواجه خواهد شد.
  • سو جذب: برخی از سگ ها که با مشکل التهاب روده مواجه هستند، غذایی که مصرف می کنند جذب بدن نمی شود و در نهایت وزن آنها کم خواهد شد.
  • انگل ها: در صورتی که در بدن سگ انگل هایی همچون کرم ها وجود داشته باشد، از جذب مواد مغذی در بدن جلوگیری می کند و هم منجر به کاهش وزن شده و هم سلامتی او را به خطر می اندازد.
  • بیماری ها: دیابت، بیماری های کلیه، کبدی، سرطان و تیروئید از جمله بیماری هایی هستند که از افزایش وزن سگ جلوگیری می کنند.
  • دندان درد: دندان درد و مشکلاتی که در دهان سگ ایجاد می شود، مصرف غذا را برای آنها سخت تر کرده و در نهایت غذای کمتری مصرف می شود.
  • مصرف انرژی بالا: سگ نگهبان یا سگ امنیتی، بسیار فعال است و برای حفظ وزن، باید میزان کالری بیشتری مصرف کند.
  • استرس و اضطراب: سگ هایی که استرس و اضطراب را تجربه می کنند، ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند و با کاهش وزن مواجه شوند.
  • سن: سگ مسن به دلیل مشکل در جویدن و بیماری هایی که درگیر آن است و غذای کمتری مصرف می کند و به مرور زمان وزن او کاهش می یابد.

مطالعه بیشتر: بهترین غذای سگ شیتزو چیست؟ + لیست غذای خانگی برای سگ شیتزو

انواع غذا و خوراکی های چاق کننده سگ

خوراکی های چاق کننده سگ

برای درمان سگ لاغر، توجه به غذاهایی که مصرف می کند بسیار مهم است و باید غذاهایی مصرف کند که مقوی بوده و تمام مواد غذایی مفید در آن وجود داشته تا سریع تر وزن بگیرد. در اینجا یک لیستی از غذاهای چاق کننده سگ را در اختیار شما قرار داده ایم:

  • غذاهای تجاری مخصوص سگ
  • در انتخاب غذای سگ آماده باید دقت کنید. پیش از خرید، مشخصات غذا را مطالعه کنید و غذایی را انتخاب کنید که میزان کالری بالایی دارد و مخصوص سگ های فعال است. حداقل 22 درصد پروتئین و 18 درصد چربی باید داشته باشد. از بین برندهای موجود، برندهایی را انتخاب کنید که اغتبار و محبوبیت بیشتری دارد مانند مونلو و رفلکس.

  • غذاهای خانگی مقوی

غذاهای چاق کننده سگ باید یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از پروتئین، چربی، کربوهیدرات های قابل هضم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی باشد. لیست زیر مواد غذایی مفید و مقوی برای سگ ها می باشد که به افزایش وزن آنها کمک می کند:

  • سیب زمینی پخته شده: سیب زمینی خام جزو غذاهای ممنوعه سگ می باشد اما پخته شده آن، سرشار از خاصیت است. ویتامین A، C، B6، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن در این ماده غذایی یافت می شود و به افزایش وزن سگ کمک می کند.
  • گوشت مرغ: در گوشت مرغ میزان پروتئین بالایی وجود دارد. گوشت مرغ، مواد مغذی ضروری را بدون کالری بیش از حد و چربی های ناسالم وارد بدن می کند. فقط نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که پس از پخته شدن مرغ، استخوان های آن جدا شده و سپس مورد مصرف سگ قرار گیرد.
  • ماهی قزل آلا: قزل آلا یک ماهی آب شیرین بوده که به بافت لطیف و طعم لذیذ خود معروف است و سگ ها هم طرفدار این غذای خوشمزه هستند. ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین، امگا 3، B6، B12، D، پتاسیم، سلنیوم و فسفر بوده و علاوه براینکه یک غذای سالم است، نقش بسیار موثری در رشد و افزایش وزن سگ ها دارد.
  • تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از پروتئین، اسیدآمینه های ضروری، ویتامین A، B12، آهن و سلنیوم است که سلامت سگ شما را تضمین می کند. تخم مرغ یک میان وعده فوق العاده است البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خام و نیم پز مصرف نشود. بهترین روش برای پخت تخم مرغ، به صورت آبپز است.
  • گوشت گاو: گوشت گاو منبع غنی پروتئین است و تمام اسیدآمینه های ضروری مورد نیاز سگ در این ماده غذایی یافت می شود که تضمین کننده رشد و سلامت او می باشد بنابراین گوشت گاو یک غذای چاق کننده مناسب محسوب می شود.
  • روغن ماهی : روغن ماهی از ماهی های سرد آبی مانند سالمون به دست می آید که از خواص آن می توان به سلامت قلب و عروق، پوست و کمک به افزایش وزن سگ اشاره کرد. افزودن چند قطره از آن در غذای کنسروی سگ پیشنهاد می شود.
  • روغن نارگیل: اسید لوریک موجود در روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد و یک نوع چربی مفید است. بهتر است یکبار به صورت آزمایشی، روغن نارگیل را به غذای سگ خود بیافزایید و در صورتی که نسبت به آن حساسیت نداشت، هفته ای دو بار می تواند مصرف کند.
  • برنج پخته شده: برنج منبع خوب انرژی برای سگ ها است که به راحتی قابل هضم است و جزو یکی از بهترین غذاهای چاق کننده سگ است. برنج باید بدون نمک و روغن با آب پخته شود و سپس مورد مصرف قرار گیرد.
  • سبزیجات به میزان کم برای هضم بهتر: سبزیجات کم کالری هستند ولی فیبر بالایی دارند. وجود سبزیجات در رژیم غذایی سگ ها ضروری است زیرا به هضم بهتر غذا کمک می کند اما نباید مقدار زیادی سبزیجات در رژیم غذایی سگ لاغر قرار گیرد چون منجر به سیری طولانی مدت می شود.
  • عدس پخته شده: عدس جزو حبوبات بسیار مغذی در رژیم غذایی سگ ها است. این غذای خوشمزه باید به صورت پخته شده در غذای سگ قرار گیرد.
  • لوبیا سفید پخته شده: لوبیا سفید پخته شده بدون نمک، روغن و پیاز منبع بسیار عالی پروتئین و فیبر برای سگ ها محسوب می شود. لوبیا یک نوع خوراکی چاق کننده سگ است البته در مصرف بیش از حد آن باید خودداری کنید زیرا منجر به مشکلات گوارشی و نفخ برای دوست پشمالوی شما خواهد شد.
  • کره بادام زمینی: کره بادام زمینی سرشار از پروتئین است اما به نسبت پروتئین های حیوانی، اسید آمینه ضروری (مانند متیونین) کمتری در آن یافت می شود. کالری و پروتئین بالای آن منجر به افزایش وزن سگ شما می شود. کره بادام زمینی باید بدون هیچ شیرین کننده ای مانند شکر و زایلیتول باشد.
  • کدوتنبل: برای کمک به به افزایش وزن سگ خود، کدو تنبل را به رژیم غذایی او اضافه کنید.کدو تنبل هضم غذا را نیز آسان تر می کند.

مطالعه بیشتر: معرفی 4 غذای خانگی برای سگ پامرانین

دارو و مکمل های تقویتی

دارو و مکمل های تقویتی عضله ساز در داروخانه های دامپزشکی موجود است که در کنار رژیم غذایی مناسب تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت. این مکمل ها حتما باید توسط دامپزشک پس از معاینه سگ شما تجویز شود.

راهکارهای افزایش وزن سگ

افزایش اشتها در سگ

اگر سگ شما نیاز به افزایش وزن دارد، در اینجا چندین استراتژی وجود دارد که باید در کنار خوراکی های چاق کننده مد نظر داشته باشید:

وعده های غذایی کم اما به دفعات زیاد

هر چه تعداد دفعات بیشتری غذا مصرف شود، کالری بیشتری وارد بدن سگ شما شده و منجر به افزایش وزن می شود.

ورزش کردن

در صورتی که فعالیت سگ شما افزایش یابد، اشتهای او بیشتر شده و به مصرف غذای بیشتری تمایل پیدا می کند. ترجیحا شرایطی را فراهم کنید که روزانه فعالیت کافی داشته باشد که این روش به عضله سازی او نیز کمک می کند.

دور کردن استرس و اضطراب

سگ ها همانند انسان ها برای اینکه رشد خوبی داشته باشند نیاز به فضایی دارند که در آرامش و آسایش باشد تا به راحتی غذا مصرف کنند و خوابی در آرامش داشته باشند. در نتیجه شما به عنوان صاحب سگ موظف هستید که شرایطی را فراهم کنید که سگ شما دچار استرس و اضطراب نشود.

تشویقی سگ

برخی از تشویقی های سگ کالری و مواد مغذی بالایی دارند و می توانند تاثیر مثبتی در روند افزایش وزن داشته باشند و همچنین تنوع طعم در این غذا، سگ ها را به مصرف غذای بیشتری تشویق می کند. فقط توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده تشویقی سگ طبیعی بوده و از مواد ارگانیک تهیه شده باشد.

معاینات دامپزشک

برای وزن گیری بهتر، باید سگ شما تحت نظر دامپزشک قرار گیرد و وزن او مورد بررسی قرار گیرد. همچنین یک دامپزشک می تواند یک برنامه غذایی مناسب به همراه مکمل های تقویتی پیشنهاد دهد.

تهیه نمودار افزایش وزن سگ خود

پیشنهاد می شود که هفته ای دو بار وزن سگ خود را اندازه گیری کنید و ثبت کنید. افزایش وزن زمانبر است و باید صبور باشید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر: بهترین غذا برای تغذیه سگ نگهبان چیست؟

سخن آخر

سگ ها عضوی از خانواده ما هستند و این وظیفه ما است که وضعیت سلامتی آنها را اولویت قرار دهیم. در اینجا سعی بر این بود تا تمام غذاهای چاق کننده سگ را به شما معرفی کنیم. این خوراکی ها، پروتئین و کالری بالایی دارند که هم منجر به حفظ سلامتی آنها شده و هم به افزایش وزن اصولی سگ های لاغر کمک می کند. به عنوان نکته آخر لازم است گفته شود که جهت افزایش بهینه وزن سگ خود، بهتر است از یک دامپزشک کمک بگیرید.


کد مطلب : 1525
راه های افزایش وزن سگ | غذاهای چاق کننده سگ چیست؟

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

راهنمای کامل سفر با سگ: نکات کلیدی برای سفر لذت بخش
راهنمای کامل سفر با سگ: نکات کلیدی برای سفر لذت بخش
کنه های سگ؛ علائم، عوارض و راه های مقابله
کنه های سگ؛ علائم، عوارض و راه های مقابله
معرفی 13 میوه برای سگ + میوه های ممنوعه سگ
معرفی 13 میوه برای سگ + میوه های ممنوعه سگ
با انواع قلاده سگ آشنا شوید: انتخاب مناسب برای هر نژاد!!
با انواع قلاده سگ آشنا شوید: انتخاب مناسب برای هر نژاد!!
اقدامات لازم جهت تربیت سگ برای دستشویی
اقدامات لازم جهت تربیت سگ برای دستشویی
معرفی 20 تا از خوشگلترین سگ دنیا + معیار تعیین زیبایی سگ
معرفی 20 تا از خوشگلترین سگ دنیا + معیار تعیین زیبایی سگ
راهنمای جامع خرید غذای سگ + معرفی برندهای باکیفیت
راهنمای جامع خرید غذای سگ + معرفی برندهای باکیفیت
 انار برای سگ مفید است یا ضرر دارد؟ + خواص آب انار و رب انار
انار برای سگ مفید است یا ضرر دارد؟ + خواص آب انار و رب انار
طول عمر سگ ها؛ عوامل موثر و راه های افزایش آن
طول عمر سگ ها؛ عوامل موثر و راه های افزایش آن
معرفی غذای توله سگ از یک ماهگی تا بلوغ
معرفی غذای توله سگ از یک ماهگی تا بلوغ

سایر اخبار

جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن قهرمانی کشور
جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن قهرمانی کشور
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آرشیو مطالب