حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر

حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
شناخت انواع ماهی کوی، تشخیص جنسیت، نحوه نگهداری و غذا دادن به او در آکواریوم، استخر و حوضچه+ ماهیان سازگار با ماهی کوی و به همراه انواع بیماری و درمان آن

مهم نیست که چقدر در مورد ماهی کوی می دانید زیرا همیشه حقایقی جالب تری در مورد ماهی کوی وجود دارد! ماهی کوی از خانواده ماهی کپور هستند و به عنوان ماهی زینتی در آکواریوم، استخر یا حوضچه نگهداری می شود. آنها دارای تاریخ غنی در فرهنگ فارسی هستند که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد. با وجود اینکه رنگ آن قرمز است ولی ماهی کوی، ماهی قرمز نیست! با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا حقایقی در مورد تاریخچه و انواع ماهی کوی را بیان کنیم و سپس نحوه و روش نگهداری، غذا دادن به آنها را توضیح دهیم.

تاریخچه ماهی کوی

تاریخچه ماهی کوی

تاریخچه واقعی ماهی کوی برای اغلب مردم به طور دقیق شناخته شده نیست. ماهی کوی گونه جهش یافته ماهی کپور است که بر اساس شواهد موجود کشور چین آغازگر واقعی این نوع ماهی زینتی می باشد. بر اساس تاریخ چین، پسر کنفوسیوس (فیلسوف ژاپنی) منجر به گسترش این ماهی جهش یافته شد به طوری که ماهی کوی موضوع بسیاری از آثار هنری چین شد. زمانی که کشور چین به ژاپن حمله کرد، ماهی کوی به عنوان منبع غذایی پرورش داده شده و این سرآغاز ماهی کوی ژاپنی بود.

ماهی کوی و ماهی گلدفیش هر دو از ماهی کپور هستند اما قدمت ماهی قرمز به خیلی سال پیش باز می گردد.

معرفی انواع ماهی کوی

با وجود اینکه ماهی فایتر محبوبیت زیادی دارد اما ماهی کوی نیز به دلیل طرح های زیبا، شگفت انگیز و همچنین تنوع زیاد، مورد استقبال اغلب طرفداران ماهی زینتی قرار گرفته است که ما در اینجا 16 نوع از معروف ترین ماهی های کوی را برای شما معرفی می کنیم:

ماهی کوی کوهاکو (Kohaku Koi)

ماهی کوی کوهاکو

کوهاکو مسلما معروف ترین نوع ماهی کوی است که این نژاد در دهه 1890 میلادی شناخته شد. این ماهی با بدنی سفید رنگ با لکه های قرمز همراه است که شدت این لکه ها بین قرمز تیره و نارنجی- قرمز روشن متفاوت است. این علامت گذاری برای تشخیص کوکاکوها می باشد.

ماهی کوی سانکه (Sanke Koi)

ماهی کوی سانکه

ماهی سانکه با نام های تایشو سانکه یا تایشو سانشوکو نیز شناخته شده است که رنگ بدن او سفید با لکه های قرمز و سیاه می باشد. سانکه اولین بار در سال 1914 در دوران تایشو (امپراطور ژاپن) معروف شد. شما می توانید ماهی سانکه به عنوان ماهی کوهاکو با لکه های سیاه در نظر بگیرید.

ماهی کوی شوا (Showa Koi)

ماهی کوی شوا

ماهی کوی شوا یک ماهی سیاه رنگ با لکه های قرمز و سفید است که حضور خود را اولین بار در سال 1927 میلادی در ژاپن ظاهر شد. ماهی های کوی شوا اولیه به طور کامل سیاه بودند که بعدها برای داشتن رنگ سفید در کنار رنگ سیاه پرورش داده شدند. تشخیص شوا و سانکه کمی دشوار می باشد و تفاوت آنها در این است که ماهی های کوی سانکه لکه سیاه روی سر و زیر خط جانبی خود ندارند در صورتی که ماهی های کوی شوا دارای لکه های سیاه در این نواحی هستند.

ماهی کوی اوتسوری (Utsuri Koi)

ماهی کوی اوتسوری

نام این ماهی که به طور رسمی با نام "Utsurimono" شناخته می شود و به معنای "بازتابنده" است. اوتسوری دارای سه نوع فرعی است که رنگ اصلی همه آنها مشکی است و انواع آن دارای لکه قرمز، سفید یا زرد می باشد. این ماهی زیبا اولین بار در سال 1925 مشاهده شده است.

ماهی کوی بکو (Bekko Koi)

ماهی کوی بکو

نام بکو به معنای پوسته لاک پشت است که دارای لکه های سیاه می باشد. تشخیص ماهی اوتسوری و بکو کمی سخت می باشد زیرا بسیار شبیه به هم هستند و تنها وجه تمایز آنها در این است که در سر ماهی اوتسوری لکه های سیاه موجود می باشد، در حالی که سر ماهی بکو تمیز و بدون لکه است.

ماهی کوی آساگی (Asagi Koi)

ماهی کوی آساگی یک ماهی آبی مایل به خاکستری با خطوط آبی تیره در امتداد لبه های فلس های آن می باشد که یک الگوی تور مانندی را ایجاد کرده است. علاوه بر این، در زیر خطوط جانبی و گاهی اوقات روی باله ها و شکم خود رنگ قرمز دارند.

ماهی کوی آساگی در واقع یک کوی اصیل است زیرا ریشه آن به سال 1850 میلادی باز می گردد و اکثر کوی های مدرن نوعی از آساگی هستند.

ماهی کوی شوسوی (Shusui Koi)

ماهی کوی شوسوی

شوسوی یکی از اولین ماهی هایی است که از ماهی آساگی پرورش یافت و از تلاقی یک آساگی و ماهی کپور آینه ای به وجود آمد.

ماهی کوی گورومو (Goromo Koi)

ماهی کوی گورومو

این ماهی دارای بدنی سفید با علائم قرمز است. ماهی کوی گورومو حاصل ترکیب آساگی و کوهاکو است که در سال 1950 میلادی انجام شد در نتیجه رنگ توری خاص و ویژه ای را در لبه های فلس او می توانید مشاهده کنید.

سه گروه برای گورومو مشاهده شده است:

  • لبه های فلس آبی
  • لبه های فلس سیاه
  • ترکیب قرمز و آبی در لبه های فلس

ماهی کوی هیکاری موجی (Hikari Moji Koi)

ماهی کوی هیکاری موجی به "تک رنگ" معروف است. هیکاری به معنای "براق" بوده در نتیجه همانطور که از نامش پیداست این ماهی کوی در یک رنگ و با روکش براق مشاهده می شود. رنگ های دیده شده برای ماهی کوی هیکاری موجی قرمز، نارنجی پر رنگ، نقره ای و زرد است.

ماهی کوی کینگینرین (Kinginrin Koi)

ماهی کوی کینگینرین

این ماهی کوی دارای فلس هایی است با جلوه درخشان شبیه به شیشه های ریز ترک خورده و به همین دلیل ماهی کوی کینگینرین را با درخشش طلایی و نقره ای می توانید مشاهده کنید.

ماهی کوی تانچو (Tancho Koi)

ماهی کوی تانچو

ماهی کوی تانچو یک لکه قرمز روی سر خود دارد و ظاهر آن بسیار شبیه به پرچم ژاپن است. در واقع می توان گفت این نوع ماهی کوی کاملا شانسی به وجود می آید زیرا یک لکه قرمز روی پیشانی یک ویِژگی نیست که بتوان آن را پرورش داد. یک تانچوی واقعی این لکه را دقیقا وسط پیشانی و بین دو چشم دارد و لکه به بینی یا شانه ها نمی رسد. علاوه بر این، هیچ لکه قرمز دیگری در نواحی دیگر بدن او نباید وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص جنسیت ماهی کوی

تشخیص جنسیت ماهی کوی زمانی که بالغ است بسیار ساده تر است اما همچنان تشخیص جنسیت ماهی کوی در هر دوره ای کار سختی نیست. ساده ترین راه تشخیص از روی شکل و رنگ باله است. کوی های نر باله های کوچک تر و نوک تیزتری دارند که مات و اغلب رنگارنگ هستند. از طرف دیگر کوی های ماده دارای باله های گرد و بزرگتر هستند که تا حدی کاملا شفاف اند.

روش دوم تشخیص به وسیله شکل بدنی است که کمی سخت تر می باشد. نرها نسبتا لاغر و دراز بوده و در حالی که ماده ها کمی پهن تر بوده تا تخم ها را در خود جای دهند.

رنگ های ماهی کوی نماد چیست؟

رنگ و غذا دادن به ماهی کوی

هر کدام از رنگ های مختلف ماهی کوی در ژاپن مفهومی را ایجاد کرده اند که عبارتند از:

  • ماهی کوی طلایی نشان دهنده ثروت و رفاه
  • کوی آبی نماد آرامش
  • کوی آساگی نماد مثبت بودن
  • کوی سیاه نماد پدر سالاری

نحوه نگهداری ماهی کوی در آکواریوم

روش نگهداری ماهی کوی در آکواریوم

با وجود اینکه ماهی قرمز یا گلد فیش یکی از زیباترین ماهی های آکواریومی آب شیرین می باشد اما ماهی کوی هم، می تواند خود را در این لیست ماهی پر طرفدار قرار دهد که تعداد زیادی از مردم به دلیل طرح های خاص و زیبا این ماهی اصیل علاقه مند به نگهداری آن در آکواریوم خود هستند. در اینجا ما چند نکات مهم برای طرفداران نگهداری ماهی کوی در آکواریوم اشاره کرده ایم:

  • نگهداری از ماهی کوی در آکواریوم کاری آسان است و در آن فضای کمی را اشغال می کنند. کوی ها با محیط خود به راحتی سازگار می شوند و رشد می کنند. دمای متعادل برای زندگی کوی حدودا بین 40 تا 95 فارنهایت (4/4 تا 35 سانتی گراد) است و آنها حتی می توانند یک هفته بدون غذا زندگی کنند!
  • زمانی که ماهی های کوی به فضای آکواریوم عادت کردند، شما می توانید با دست خود به آنها غذا بدهید. قطعا استقبال خواهند کرد زیرا ارتباط اجتماعی بسیار خوبی دارند.
  • کوی دارای تنوع بسیار زیاد می باشد که هر کدام طرح های شگفت انگیز مختص خود را دارد. قطعا یک آکواریوم پر از انواع کوی، زیبا و بی نظیر خواهد شد.

مراحل آماده سازی آکواریوم برای ورود ماهی کوی

انتخاب یک لوکیشن و مکان مناسب

محل قرار گیری آکواریوم باید دور از تابش نور مستقیم خورشید باشد زیرا اگر در مقابل تابش نور خورشید قرار گیرد دمای آب افزایش می یابد، جلبک ها افزایش یافته و سطح اکسیژن کاهش می یابد. آکواریوم در مکانی خارج از آلودگی صوتی قرار داده شود.

آماده سازی آب آکواریوم

ابتدا آکواریوم را بشویید و فیلتر را ضد عفونی کنید. اگر از آب شیر برای پر کردن آکواریوم استفاده می کنید، باید بدانید که این آب حاوی کلر است و باید کلر زدایی شود.

تنظیم دمای آکواریوم

دمای آب آکواریوم را بین 68 تا 77 تنظیم کنید.

غذای ماهی کوی

غذای ماهی کوی به سن، اندازه و فصل بستگی دارد. به طور کلی شما می توانید هر چیزی که به ماهی قرمز می دهید را به ماهی کوی بدهید. هر دو گونه ماهی از خانواده ماهی کپور است و تقریبا هر چیز ارگانیک مانند غذای کوی، میوه، سبزیجات، کریل و پلانگتون، غلات صبحانه و برگ های مرده را می خورند. ماهی های کوی تقریبا هر چیزی را می خورند از حشرات گرفته تا جلبک های ته استخر و آکواریوم!

توجه داشته باشید که بیش از چهار وعده به ماهی خود غذا ندهید. ماهی های کوچک باید غذاهای پرک شده و خورد شده مصرف کند اما برای ماهی های بزرگ، غذاهای کمی درشت تر مناسب است. نکته ای که باید توجه شود این است که ماهی کوی برای هضم غذا نیاز به اکسیژن دارد پس دائما شما باید پمپ آکواریوم را بررسی کنید.

نحوه نگهداری ماهی کوی در استخر و حوضچه

روش نگهداری ماهی کوی در استخر و حوضچه

مراقبت از ماهی زینتی کوی در استخر و حوضچه متفاوت از نگهداری آن در آکواریوم است. ابتدایی ترین کار این است که آنها را در یک مخزن قرنطینه کنید تا در صورت مشاهده علائم بیماری، جداسازی کنید. وقتی که زمان ورود آنها به حوض فرا رسید، با شناور کردن آنها برای مدتی در کیسه آب داخل حوض فرصت عادت کردن به محیط زندگی جدید را به او بدهید. این کار باعث می شود تا آب داخل کیسه به همان دمای حوض برسد و انتقال ماهی به داخل حوض آسان تر و ایمن تر باشد.

برای حفظ پاکیزگی و نظافت آب داخل استخر به فیلتر و پمپ نیاز دارید. سطح اکسیژن آب باید بین 6 تا 9 میلی گرم باشد و این وظیفه شماست که آن را چک کنید زیرا مساله بسیار مهم و حیاتی است. زباله ها از استخر جمع آوری شود و در فصل زمستان برای بر طرف کردن مشکل یخ زدن آب سطح استخر، از آب داغ استفاده کنید.

ماهیان سازگار با ماهی کوی

ترجیحا در یک آکواریوم یا استخر فقط ماهی کوی قرار داده شود اما اگر تمایل به نگهداری ماهیان دیگر در کنار ماهی کوی را دارید، پیشنهاد می کنیم گونه های ماهی سرد آبی را انتخاب کنید. گلدفیش، انواع کت، شارک و بارب از ماهیان مناسب برای هم زیستی در یک استخر یا آکواریوم با ماهی کوی می باشد.

بیماری های ماهی کوی و درمان آن

بیماری های رایج کوی معمولا توسط انگل ها، کرم ها و باکتری ها ایجاد می شود و حتی یک قارچ می تواند روی بدن ماهی رشد کند! بیماری هایی که با این منشا ایجاد می شوند عباتند از:

  • انگل
  • باکتری
  • کرم
  • پوسیدگی باله
  • قارچ
  • شپش ماهی
  • زخم
  • چیلودونلا

بهترین اقدام برای درمان ماهی کوی و جلوگیری از آسیبات بیشتر بیماری، معاینه و تماس گرفتن با دامپزشک است. البته شما هم با کرم زدایی و تفکیک ماهی بیمار از سالم در روند بهبودی، می توانید تاثیر گذار باشید.

ماهی کوی به طور متوسط چقدر عمر می کند؟

عمر ماهی کوی

به طور متوسط طور متوسط بین 25 تا 30 سال عمر می کند. کلید طلایی زندگی طولانی برای ماهی کوی شما فراهم کردن یک زندگی سالم برای او می باشد. این به معنای حوضچه یا آکواریومی با آب تمیز، گیاهان زیاد و فضای کافی برای شنا است. کوی ها ماهی های بسیار مقاومی هستند و در لیست ماهی های مقاوم آکواریومی هم می توانند قرار گیرند. بنابراین حتی اگر در منطقه ای با زمستان سرد زندگی می کنید، کوی های شما تا زمانی که اقدامات لازم برای محافظت از یخ زدگی انجام شود، زنده می مانند.

سخن آخر

ماهی کوی با توجه با قدمت و اصالتی که دارد مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است و از این ماهی زیبا بسیار علاقه مند به داشتن ارتباط دوستانه با انسان ها را دارد در نتیجه بعید نیست پس از یک مدتی زمانی که از دست شما غذا گرفت حس وابستگی عمیق به او پیدا کنید و کاملا طبیعی است. در این مقاله هدف بر این بود به طور کامل با ماهی کوی و انواع آن آشنا شوید و در صورتی که علاقه مند به مطالعه و شناخت ماهی گوپی (ماهی زینتی پرطرفدار) هستید پیشنهاد می کنیم به مقاله "ماهی گوپی" رجوع کنید.


کد مطلب : 1482
حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

همه چیز درباره نگهداری سگ شیتزو
همه چیز درباره نگهداری سگ شیتزو
تغذیه سگ پامرانین: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
تغذیه سگ پامرانین: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
چگونه سگ پامرانین خود را تربیت کنیم: نکات و ترفندها
چگونه سگ پامرانین خود را تربیت کنیم: نکات و ترفندها
علائم بیماری های مرغ عشق چیست؟
علائم بیماری های مرغ عشق چیست؟
همه چیز درباره سگ پامرانین: از ویژگی ها تا نگهداری و تربیت
همه چیز درباره سگ پامرانین: از ویژگی ها تا نگهداری و تربیت
آشنایی کامل با کبک (از نگهداری تا پرورش)
آشنایی کامل با کبک (از نگهداری تا پرورش)
چگونه سن مرغ عشق را تشخیص دهیم؟!
چگونه سن مرغ عشق را تشخیص دهیم؟!
غذای مرغ عشق در زمستان چیست؟
غذای مرغ عشق در زمستان چیست؟
4 راه تشخیص جنسیت مرغ عشق
4 راه تشخیص جنسیت مرغ عشق
چگونه یک اسم زیبا و بانمک برای عروس هلندی خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک اسم زیبا و بانمک برای عروس هلندی خود انتخاب کنیم؟

سایر اخبار

دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
آرشیو مطالب